ورزشی

مقایسه‌ی فوتبال و کرکیت: دو رقابت محبوب در دنیای ورزش

ورزش یک فعالیت رقابتی است که توسط قوانین و مقررات بسیاری اداره می شود. ورزش معمولاً به فعالیت هایی گفته می شود که در آن توانایی فیزیکی رقیب تنها یا اصلی ترین عامل تعیین کننده نتیجه بازی است. ورزش به طور کلی به عنوان یک فعالیت بدنی سازمان یافته، رقابتی و آموزش دیده، همراه با تعهد و انصاف تعریف می شود.

دو ورزش محبوب در جهان :

1. کریکت

کریکت یک بازی توپ و خفاش است که بین دو تیم حاوی یازده بازیکن در یک زمین به ابعاد 22 یاردی (20 متری) با یک ویکت در هر انتها انجام می‌شود. هر ویکت دو وثیقه دارد که بر روی سه کنده تعادل دارند. بازیکن ضربه زننده با استفاده از چوب و با زدن توپ کاسه شده به ویکت (و دویدن بین ویکت‌ها) امتیاز کسب می‌کند، در حالی که تیم مخالف سعی می‌کند از این اتفاق جلوگیری کند، به ویژه با جلوگیری از خروج توپ از زمین یا رساندن توپ به یکی از دو ویکت.

روش‌های اخراج شامل کاسه زدن، بیل‌ها را از جایشان خارج کردن و یا گرفتن توپ توسط طرف فیلدینگ پس از زدن توسط چوب، اما قبل از برخورد با زمین، یا زدن توپ به ویکت قبل از آن است. بازی به پایان می‌رسد وقتی ده بازیکن از تیمی اخراج شوند و تیم‌ها نقش‌هایشان را عوض می‌کنند. دو داور به همراه داور سوم و داور مسابقه قضاوت می‌کنند و ارتباط با گلزنان خارج از زمین را برقرار می‌کنند تا اطلاعات آماری مسابقه را ثبت کنند.

اشکال مختلف کریکت شامل Twenty20 با یک اینینگ 20 اور و مسابقات آزمایشی با مدت پنج روز است. بازیکنان در کریکت با لباس‌های تمام سفید یا رنگ‌های باشگاهی یا تیمی بازی می‌کنند. برخی از بازیکنان برای محافظت از خود از لباس‌های محافظ استفاده می‌کنند که شامل یک کروی سخت و جامد با یک هسته چوب پنبه‌ای است.

کریکت اولین بار در جنوب شرقی انگلستان در قرن شانزدهم ذکر شده است و با گسترش امپراتوری بریتانیا، مسابقات بین المللی در قرن نوزدهم ظاهر شد. ICC با بیش از 100 عضو، که دوازده نفر از آنها اعضای کامل هستند و مسابقات تست را انجام می‌دهند، هیئت حاکمه بازی است.

قوانین بازی توسط MCC در لندن حفظ می‌شوند. کریکت به عنوان یک ورزش محبوب در مناطق مختلفی از جهان مانند هند، استرالیا، بریتانیا، جنوب آفریقا و هندوستان دنبال می‌شود. کریکت زنان نیز به طور جداگانه با استانداردهای بین‌المللی سازماندهی می‌شود. استرالیا به عنوان یکی از موفق‌ترین تیم‌ها در کریکت بین المللی شناخته می‌شود و بیشترین جوایز جام جهانی را دریافت کرده است.

2.فوتبال (فوتبال)

فوتبال انجمنی که بیشتر به عنوان فوتبال شناخته می‌شود (به ویژه در کشورهایی که فوتبال انجمنی تنها رمز محبوب فوتبال است) یا فوتبال (در اصل فوبال توپ نیز خوانده می‌شود)، یک ورزش تیمی است که با یک توپ کروی بین دو تیم 11 نفره بازی می‌شود. این ورزش توسط تقریباً 250 میلیون بازیکن در بیش از 200 کشور و کشورهای وابسته انجام می شود و آن را به محبوب ترین ورزش جهان تبدیل می کند.

این بازی در زمینی مستطیلی به نام زمین با یک گل در هر انتهای آن انجام می شود. هدف بازی این است که با حرکت دادن توپ از خط دروازه به سمت دروازه حریف، از حریف پیشی بگیرد. تیمی که تعداد گل های بیشتری زده باشد برنده بازی است.

فوتبال، که بیشتر به عنوان فوتبال شناخته می‌شود، یک ورزش تیمی است که با یک توپ کروی بین دو تیم 11 نفره انجام می‌شود. این ورزش، با حدود 250 میلیون بازیکن در بیش از 200 کشور و کشورهای وابسته، به عنوان محبوب‌ترین ورزش جهان شناخته می‌شود.

در این بازی، دو تیم در یک زمین مستطیلی به نام زمین به ابعاد استاندارد بازی می‌کنند. هدف اصلی این بازی، پیشی گرفتن از حریف و گرفتن گل است. هر تیم سعی می‌کند با توپ را به دروازه حریف حرکت داده و گلزنی کند. تیمی که بیشترین تعداد گل را به ثمر می‌رساند، برنده بازی است.

بازی فوتبال بر اساس یک مجموعه از قوانین، به نام قوانین بازی، انجام می‌شود. توپ معمولاً دارای قطری بین 68 تا 70 سانتیمتر است. هر دو تیم سعی می‌کنند توپ را به دروازه حریف منتقل کنند و گلزنی کنند.

توسط یک کاپیتان، هر تیم هدایت می‌شود که مسئولیت‌های مختلفی از جمله انتخاب طرف در پرتاب سکه قبل از شروع بازی یا در ضربات پنالتی را بر عهده دارد. در حالی که بازی ادامه دارد، بازیکنان اجازه استفاده از دست برای تماس با توپ را ندارند.

از سوی دیگر، آنها می‌توانند از هر قسمت دیگری از بدنشان به جز دستها و بازوها برای ضربه زدن یا پاس دادن به توپ استفاده کنند. تیمی که تا پایان بازی بیشترین تعداد گل را به ثمر می‌رساند، برنده بازی خواهد بود. در صورتی که امتیاز در پایان بازی مساوی باشد، بازی معمولاً مساوی اعلام می‌شود یا به وقت اضافه و یا به ضربات پنالتی می‌رود.

فوتبال به‌طور بین‌المللی توسط فدراسیون بین‌المللی فوتبال (FIFA) اداره می‌شود و هر چهار سال یکبار جام جهانی برگزار می‌شود. این رقابت‌ها، شامل تیم‌های ملی از سراسر جهان است که در مسابقات مقدماتی حضور می‌یابند.

به طور مشابه، لیگ قهرمانان اروپا به عنوان معتبرترین رقابت در فوتبال باشگاهی شناخته می‌شود، که پنج لیگ برتر اروپایی با جذب بهترین بازیکنان جهان، میزان هزینه دستمزدی بالایی دارند. این رقابت‌ها هر سال برگزار می‌شوند و به عنوان یکی از پربازدیدترین رویدادهای ورزشی جهان محسوب می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا