سفر و گردشگری

مسیرهای متفاوت گردشگری: از نسل کشی تا سلامت و اهداف آن

گردشگری نسل کشی

گردشگری نسل کشی زیربخش گردشگری تاریک است. گردشگری است که بر مرگ و کشتار متمرکز است. مکان‌های محبوب گردشگری نسل‌کشی شامل کامبوج، به دلیل رژیم خمرهای سرخ، ویتنام، جایی که گردشگران می‌توانند در مورد جنگ ویتنام و آشویتس، اردوگاه کار اجباری معروف آلمان، بیاموزند.

گردشگری تبارشناسی

گردشگری ژنولوژی که به عنوان گردشگری اجدادی یا گردشگری ریشه نیز شناخته می شود، گردشگری است که مقاصد سفر آن مکان های تاریخی است که به دنبال اجداد و شروع نسل انسان می گردند. به موازات ظهور تعدادی از سازمان ها با هدف ردیابی شجره نامه یک فرد، این شکل گردشگری در سال های اخیر رشد کرده است. مقاصدی مانند اسکاتلند، ایالات متحده آمریکا و کانادا با توجه به وسعت مهاجرت گذشته به این کشورها، مقاصد گردشگری اجدادی محبوبی هستند.

ژئوتوریسم

ژئوتوریسم گردشگری است که ویژگی های جغرافیایی یک مقصد را حفظ یا تقویت می کند. ژئوتوریسم یکی از انواع گردشگری است که اصول گردشگری پایدار را در هسته خود با تمرکز بر هم افزایی مقصد اتخاذ می کند – هدف آن گردآوری تمام عناصر خصوصیات جغرافیایی برای ایجاد یک محصول گردشگری رضایت بخش و با ارزش است. . نمونه‌هایی از ژئوتوریسم ممکن است خانه‌های تعطیلاتی باشند که به صورت محلی اداره می‌شوند و با محصولات محلی (مانند سنگ) ساخته می‌شوند یا محصولات محلی که به گردشگران فروخته می‌شوند.

گردشگری گتو

گردشگری گتو که به عنوان گردشگری زاغه نشین نیز شناخته می شود، یکی از چندین نوع گردشگری است که شامل سفر به مناطق فقیرنشین است. در طول بازدید، گردشگران معمولاً تماشا می کنند یا وقت خود را برای کمک به افرادی که از خودشان خوش شانس تر هستند، اختصاص می دهند. گردشگری گتو توسط بسیاری به عنوان یک عمل غیراخلاقی مورد انتقاد قرار گرفته است. در بسیاری از نقاط جهان از جمله شهرستان های آفریقای جنوبی، فاولاهای برزیل و زاغه های هند رایج است.

گلمپینگ

Glamping مخفف عبارت “کمپینگ پر زرق و برق” است. این به پوسیدگی عمل کمپینگ با امکانات اضافی و محصولات و خدمات به سبک استراحتگاه اشاره می کند که با کمپینگ معمولی مرتبط نیستند. گلمپینگ در سال های اخیر رایج شده است و اغلب شامل استفاده از تجهیزات تخصصی مانند یورت یا غلاف می شود. مقاصد پرطرفدار بستن شامل بریتانیا، نروژ، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا است.

گردشگری قبر

گردشگری قبر که به گردشگری قبرستان یا گردشگری سنگ قبر نیز معروف است، به بازدید از قبور برای لذت بردن گفته می شود. یکی از انواع گردشگری که در دسته گردشگری تاریک قرار می گیرد، بسیاری از گردشگران برای بازدید از سنگ قبر افراد مشهور یا گورستان هایی که به دلیل ظاهر غیرمعمول یا به دلیل عظمت سنگ قبرهای موجود در آن شهرت دارند، انتخاب می کنند. یک توریست تافوفیل یا سنگ قبر ممکن است در حال زیارت باشد یا به دنبال تماشای سنگ و سنگ نوشته باشد. آنها همچنین ممکن است از مالش سنگ قبر لذت ببرند. گورستان های محبوب در میان گردشگران عبارتند از: کوه زیتون در اورشلیم، گورستان Recoleta در بوئنوس آیرس و گورستان ملی آرلینگتون در واشنگتن.

گردشگری غم

گردشگری غم و اندوه که با نام‌های گردشگری سیاه، توریسم تاریک یا توریسم تاریک نیز شناخته می‌شود، گردشگری است که با مرگ یا تراژدی همراه است. عمل گردشگری تاریک تا حدودی بحث برانگیز است، برخی آن را اقدامی برای احترام و برخی دیگر به عنوان عملی غیراخلاقی می دانند. از جاذبه های گردشگری تاریک محبوب می توان به آشویتس، چرنوبیل و زمین صفر اشاره کرد. جاذبه های گردشگری تاریک کمتر شناخته شده ممکن است شامل گورستان ها، رویدادهایی با موضوع زامبی ها یا موزه های تاریخی باشد.

گردشگری حلال

گردشگری حلال یکی از انواع گردشگری است که حول احکام دین اسلام طراحی و برنامه ریزی می شود. این نوع از گردشگری بین مسلمانان سختگیر بسیار محبوب است. دراین سفر ها تنها گوشت حلال سرو می شود، از مشروبات الکلی خبری نیست و دارای امکانات جداگانه برای مردان و زنان است. امکاناتی مثل استخر شنا، اسپا و جکوزی جداگانه برای مردان و زنان اشاره کرد. گردشگری حلال در اندونزی، ترکیه و کرواسی محبوب است و در تعدادی از مقاصد در سراسر جهان در حال رشد است. این یکی از معدود انواع گردشگری است که حول یک مذهب خاص طراحی شده است.

گردشگری سلامت

گردشگری سلامت که به عنوان توریسم پزشکی نیز شناخته می شود، به عمل سفر به مقصد دیگری با هدف درمان پزشکی اشاره دارد. انگیزه های گردشگران پزشکی ممکن است شامل کاهش هزینه های درمان یا کیفیت بالاتر ارائه خدمات باشد. توریست‌های پزشکی ممکن است به دنبال درمان‌های نجات‌دهنده‌ای باشند که در خانه برایشان در دسترس نیست، جراحی‌های زیبایی یا روش‌های دندانپزشکی در میان طیف وسیعی از نیازهای پزشکی دیگر. مقاصد محبوب عبارتند از هند، ترکیه و پاناما.

اهداف گردشگری

1-ایجاد شغل برای افراد محلی

2- نشان دادن اهمیت مکان های تاریخی

3- حافطت از مکان های تاریخی و طبیعی

4- استفاده بهینه از منابع زیستی و طبیعی

5- کمک به درک و تعامل با فرهنگ های متفاوت

6- آشنایی با فرهنگ های زیبای دنیا

7- کسب تجربه های جالب و اعجاب انگیز

8- مطالعه تاریخ در حین تفریح و سرگرمی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا