2 داستان خبری بازی های ویدیویی که صنعت بازی را تعریف کردند
پیگیری همه اخبار بازی که در یک سال اتفاق میافتد سخت است. صنعت بازیهای ویدیویی جهانی است که دائماً در حال گسترش است و حتی سرسختترین طرفداران آن نیز نمیتوانند همه چیز را دنبال کنند. لازم است مانند یک IV به یک فید RSS (یا توییتر، به طور مدرن) متصل شوید.
گاهی اوقات، خبری به اندازهی این میتواند هیجانانگیز باشد که حس کنید در یک لحظه تاریخی زندگی میکنید. سال 2021 نوآوریهای فراوانی را در زمینه فناوری، طراحی بازی و دسترسی به ارمغان آورد. از Valve که سیستم Steam Deck را بالقوه متحول کننده بازی معرفی کرد تا Forza Horizon 5 که مترجم زبان اشاره را اضافه میکند، این حس واقعی وجود دارد که هر گوشهای از صنعت در حال تکامل است.
اما یک طرف دیگر برای این داستان وجود دارد – و در آن یک طرف تاریک. گزارشهای بمبگذاری دربارهی فرهنگ سمی شرکت Activision Blizzard به سرعت تبدیل به داستان تعیینکننده سال شد و هزینههای واقعی انسانی این نوآوریها را به ما یادآوری کرد. به همان اندازه که صنعت بازیهای ویدیویی تغییر کرده است، سایر بخشها به طرز افسردهای راکد هستند. و پاسخ Activision به درام خود نشان میدهد که ممکن است مدتی طول بکشد تا این مشکلات به طور کامل ریشهکن شوند.
در اینجا تمام بزرگترین داستانهای بازیهای ویدیویی از یک سال احساسی و پر از تناقض وجود دارد.
اکتیویژن بلیزارد با یک رسوایی آشنا روبرو می شود
در تاریخ 21 ژوئیه، یک گزارش مهم منتشر شد که نشان داد سابقهی سمیت در شرکت Activision Blizzard وجود دارد. ایالت کالیفرنیا از این شرکت شکایت کرد و اتهاماتی دربارهی فرهنگ محل کار “پسر فرت” خود را مطرح کرد. گزارشها به سختی قابل انکار بود و تاریخچهی آزار جنسی در این شرکت را شرح میدادند.
با گذشت زمان، وضعیت بدتر شد. در ماه نوامبر، گزارش دیگری منتشر شد که بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن، از مشکلات شرکت آگاه بوده و سعی کرده است که آنها را مخفی کند. ظاهراً کوتیک نیز بخشی از این مشکلات بوده است، به طوری که دستیار سابق مدعی شده که او را از طریق پیامهای صوتی تهدید به کشتن کرده است. علیرغم فشارهای خارجی از سوی شرکتهایی مانند سونی برای اقدام Activision برای اقدام علیه Kotick، هیئت مدیره این شرکت ترجیح داد از او حمایت کند. Kotick در زمان نگارش این مقاله همچنان مدیر عامل شرکت است.
این یک داستان آشنا و افسرده است. در سال گذشته، رسواییهای فرهنگی محل کار یوبیسافت نشان داده شد. این صنعت هنوز در تلاش است تا با واقعیت تاریک خود مقابله کند. در مراسم جوایز بازی 2021 در 9 دسامبر، جف کیلی مجری برنامه را با محکومیت آزار و اذیت و مسمومیت در بازیها آغاز کرد، اگرچه از نام بردن نامها خودداری کرد. لحظاتی بعد، کیگلی تریلر جدیدترین بازی Quantic Dream را معرفی کرد، استودیویی که مدتهاست با اتهامات سمی در محل کار دست و پنجه نرم میکند.
این اتفاقات نشان میدهد که هنوز مقدار زیادی ناهماهنگی شناختی در دنیای بازی وجود دارد. تمایل به جشن گرفتن از بازیها، و همچنین مسئول نگه داشتن شرکتهایی که آنها را به عهده میگیرند، اغلب ممکن است با هم برخورد کنند و بازیکنان را با یک بحران وجودی مواجه کند. هیچ پاسخ آسانی وجود ندارد، و این باعث میشود این داستان ناامید کنندهتر شود.
تأخیرها سال 2021 را تعریف می کنند
آغاز همهگیری کووید-19 در سال 2020 بود، اما تأثیر آن بر صنعت بازیها تا سال 2021 آشکار نشد. بسیاری از عناوین برجسته سال 2020، تا زمانی که توسعهدهندگان باید از خانه کار کنند، نزدیک به کامل بودند. اما برای بازیهایی که در دسترس نبودند چه خواهد بود؟
در ابتدای سال، پیشبینی کرده بودیم که سال 2021 با تأخیر روبرو خواهد شد و این چیزی است که رخ داد. عناوین مانند Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok به سال 2022 به تعویق افتادند و تعطیلات کمتری داشتند. در حالی که توسعهدهندگان مستقل همچنان پیشرفتهای خود را میکردند، بازیکنان نمیتوانستند از بازیهایی مانند Elden Ring به شکلی که انتظار داشتند، در سال جاری بهرهمند شوند.
تأخیرها، گرچه ممکن است ناراحتکننده به نظر بیاید، ضروری است. Cyberpunk 2077 در سال گذشته یک درس برای توسعهدهندگان بود، با وقوع مشکلات فاجعهآمیز برای CD Projekt Red پس از یک انتشار ناموفق. به نظر میرسد که استودیوها امسال تمایل به اجتناب از این خطاها دارند و تصمیم به اختصاص زمان کافی به بازیهای خود گرفتهاند. امیدواریم که این تصمیمات به کاهش فشار بر کارکنان کمک کند، چرا که این مشکل همچنان یکی از چالشهای بزرگ صنعت بازیهای ویدیویی است.