متفرقه

مهارت های ارتباطی: تعریف، مثال ها و چرا مهم است؟

اگر در حال یادگیری مهارت‌های فنی برای هر شغلی هستید، حتماً مفهوم مهارت‌های ارتباطی را نیز شناخته‌اید. در واقع، مهارت‌های ارتباطی به عنوان تکمیل‌کننده‌ی مهارت‌های فنی عمل می‌کنند. برای انجام کارهای روزمره به مهارت‌های فنی نیاز دارید، اما برای برقراری ارتباط موثر با همکارانتان، نیاز به مهارت‌های ارتباطی دارید.

جامعه‌شناسان مهارت‌های ارتباطی را به عنوان نشانگر هوش هیجانی معرفی می‌کنند، که در مقابل IQ یا هوش عقلی قرار می‌گیرد.

در اینجا به بررسی مهارت‌های ارتباطی و اهمیت آنها در زندگی شغلی خواهیم پرداخت. لطفاً با دقت به آن توجه کنید.

مهارت چیست؟

ابتدا به موضوع مهارت، که محور اصلی ماست، بپردازیم. مهارت یک نوع توانمندی است که به شما امکان انجام یک کار خاص یا اجرای یک طرح، ایده یا تخیل را می‌دهد.

به طور دقیق‌تر، مهارت به مجموعه‌ای از دانش، تخصص و توانایی‌ها برای انجام یک کار عملی یا عملیاتی اشاره دارد.

مهارت‌ها انواع گوناگونی دارند و بسته به توانایی‌های فیزیکی و ذهنی هر فرد، از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است، که می‌توان آن‌ها را از طریق آزمون‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلف ارزیابی کرد. در اینجا، ما قصد داریم به بررسی یکی از انواع مهارت، یعنی مهارت‌های تعاملی، بپردازیم.

تعریف مهارت تعاملی

در مرحله اول، به بخشی از مهارت‌های ارتباطی پرداختیم. حالا بیایید تعریف این مهارت‌ها را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

طبق تعریف ویکی‌پدیا، مهارت‌های ارتباطی به مهارت‌هایی اشاره دارند که در ارتباطات بین افراد موثر هستند و به عنوان تکمیل‌کننده مهارت‌های فنی و کاری ما عمل می‌کنند.

این به این معناست که برای انجام کار در محیط کاری، نیاز به مهارت‌های ارتباطی دارید، حتی اگر این مهارت‌ها به سادگی قابل مشاهده نباشند. مهارت تعاملی بیشتر بر توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران تمرکز دارد. این شامل رفتار و تعامل شخصی شما با دیگران، توانایی مواجهه با محیط کاری و توانایی حل مسائل است. همچنین، استفاده از زمان به بهترین شکل ممکن نیز یک جنبه مهم از مهارت‌های ارتباطی است.

نمونه هایی از مهارت های ارتباطی

مهارت تعاملی مکمل مهارت فنی است، به این معنی که مهارت فنی برای یک شغل بدون مهارت تعاملی کافی نیست. و باید آن را در نظر داشته باشید.

اکنون، ما به برخی از مهارت های ارتباطی که برای درک بهتر بسیار ضروری هستند نگاه می کنیم. بنابراین، بیایید نگاهی به 15 مثال مهارت تعاملی بیندازیم

  • حل مسئله: اگر مصاحبه ای انجام داده اید، قطعاً از حل مسئله اطلاع داشته اید. یک مالک یا رئیس همیشه خواهان تاکتیک های حل مشکل در کارگر خود است. بنابراین، شما باید آن را تمرین کنید.
  • مدیریت زمان: هر یک از ما 24 ساعت در روز فرصت داریم. اما آیا همه ما در پایان روز به یک نتیجه می رسیم؟ یا می توانید همین کار را انجام دهید؟ نه. چرا؟ این به دلیل مدیریت زمان است. اگر در این مورد دقت کنید، قادر خواهید بود هر کاری را بسیار سریع انجام دهید و در زمان صرفه جویی کنید.
  • سازگاری: برای کار در دفتر، قطعاً باید با محیط کنار بیایید. اگر نتوانید خود را با همکاران دفتر مدیریت کنید، رنج زیادی خواهید کشید. باز هم، شما از کمک دیگران محروم خواهید شد.
  • رهبری: یکی از بزرگترین جنبه های مهارت های ارتباطی، رهبری است. رهبری شامل توانایی کامل کردن دیگران و توانایی انجام هر کاری از طریق دیگران است. از طریق شما رهبر تیم پروژه خود هستید. در این زمان، چه خواهید کرد؟

مطمئناً تمرکز شما بر این خواهد بود که چگونه آن را توسط دیگران انجام دهید. و به همین دلیل است که به آن نیاز خواهید داشت.

  • خلاقیت: خلاقیت یعنی انجام کاری جدید یا انجام کار به روشی جدید. و این چیزی است که هر شرکتی از شما می خواهد.

فرض کنید آنها به شما می گویند که یک تبلیغات بسازید. اکنون هزاران راه وجود دارد. اما شما باید یک مورد منحصر به فرد را انتخاب کنید. این کاری است که خلاقیت انجام می دهد.

  • تصمیم گیری: قبل از شروع کار، تصمیم گیری یک فرآیند طولانی است و تنها تعداد کمی از ما این توانایی را داریم. اما داشتن این امر ضروری است.

بنابراین، همیشه به برخورد با مشکلات عادت کنید و عاقلانه تصمیم بگیرید. این در حال حاضر کمک زیادی خواهد کرد.

  • تفکر انتقادی: تفکر انتقادی عمدتاً به تجزیه و تحلیل هر واقعیتی برای شکل دادن به هر قضاوتی اشاره دارد. در مورد مهارت های ارتباطی، شما باید این صلاحیت را کسب کنید. هر فردی باید در زندگی عادی و شغلی خود تمرین و استفاده از تفکر انتقادی داشته باشد.
  • کار تیمی: به یاد داشته باشید زمانی که در حال انجام هر کاری هستید، باید با دیگران کار کنید. کار تیمی یعنی همین وقتی با هم کار می کنید، باید ژست های مناسب را با دیگران حفظ کنید. حال دیگران را خوب کنید.

به طور خلاصه، زمانی که در یک تیم کار می کنید، باید با آنها تعامل داشته باشید.

  • ارتباط: مهمترین چیزی که باید یاد بگیرید برقراری ارتباط است. هرجایی که می روی. ممکن است یک دفتر یا یک خوابگاه باشد. شما نیاز به تعامل با دیگران خواهید داشت. نه تنها در تعامل، بلکه باید ارتباط خوبی بین خود برقرار کنید.
  • وقت شناسی: مانند مدیریت زمان، اما نکته اصلی این است که وقت شناس باشید. انجام به موقع کارها و ارسال آنها و غیره. این یکی از بزرگترین جنبه های مهارت های ارتباطی است.

مهارت های ارتباطی نوعی مهارت های بین فردی هستند که مکمل مهارت های فنی در زمینه کاری ما هستند.

مهارت تعاملی در مقابل مهارت فنی

در همان ابتدا گفتیم که مهارت تعاملی مکمل مهارت فنی است. اما تفاوت در چیست؟ در واقع مهارت های فنی چیست؟ چرا با ارتباطی تفاوت دارند؟

بله، حالا در این مورد صحبت خواهیم کرد. بنابراین، بیایید نگاهی به تفاوت بین مهارت های ارتباطی و مهارت‌ های فنی بیندازیم.

مهارت فنی نشان دهنده مهارت شما در یک شغل خاص است. فرض کنید می خواهید مهندس شوید. برای این کار باید دوره های مهندسی را بخوانید و بگذرانید. در نهایت، شما برای آن مناسب خواهید بود. اما هرکسی که دوره پزشکی را انجام داده باشد نمی تواند این کار را انجام دهد

اما مهارت تعاملی کمی متفاوت است. چگونه؟ در واقع، به این معنی است که با استفاده از شخصیت خود در محل کار خود مناسب باشید. بله، این بخشی از شخصیت شماست.

از طرفی می توانیم مهارت های فنی را بسنجیم. به عنوان مثال می توانید اندازه گیری کنید که مهارت نوشتن خود چقدر خوب است؟ اما شما نمی توانید مهارت های ارتباطی را اندازه گیری کنید. اینها مثل صفات هستند. شما فقط می توانید آن را در یک شخص ببینید. ولی نمیشه اندازه گرفت

حالا بیایید به مثال ها نگاهی بیندازیم –

مهارت های فنی –

  • جمع آوری نرم افزار مورد نیاز
  • فلبوتومی
  • مدل سازی مالی
  • مهارت های بازاریابی
  • مهارت های IT
  • عملیات لیفتراک

مهارت های ارتباطی

  • مهارت های بین فردی
  • همکاری
  • حل مسئله
  • ارتباط
  • رهبری

امیدوارم تفاوت های اساسی بین مهارت فنی و نرم را یاد گرفته باشیم.

ما کمی نگران ارائه مهارت های ارتباطی خود در رزومه و مواردی که باید گنجانده شود، شدیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا