متفرقه

بیماری های که مادران باردار ممکن است به مبتلا شوند: دیابت بارداری

مادران باردار ممکن است به بیماری های مختلفی دچار شوند. برخی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در دوران بارداری بروز می‌کنند عبارتند از:

1. بیماری صبحگاهی: بیماریی است که معمولاً در اوایل بارداری رخ می‌دهد و با علائم تهوع و استفراغ همراه است.

2. بیماری پره‌اکلامپسی: این بیماری مشکلات فشار خون بالا، آسیب به اعضای داخلی و علائم مشابه سیستم عصبی اعصاب شامل سردرد شدید، بینایی مات و حتی تشنج را در بارداری نشان می‌دهد. این یک شرایط خطرناک است و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.

3. بیماری دیابت بارداری: افزایش قند خون در دوران بارداری که ممکن است آثار منفی بر روی سلامت مادر و نوزاد داشته باشد.

4. عفونت‌های ادراری: زوایای تغییر شکل بدن در دوران بارداری می‌توانند برای عفونت‌های ادراری آسیب پذیرتر باشند. سیستم ادراری ناشی از بارداری می‌تواند به خوشه‌های عفونی خود بپیوندد.

5. کم خونی: بارداری ممکن است نیاز بیشتری به آهن داشته باشد، و در صورت تامین نشدن آهن کافی، کم خونی بارداری رخ می‌دهد.

6. بیماری های شدید از جمله سرطان و بیماری های قلبی که در طول بارداری پیچیده تر هستند.

این فقط چند مثال از بیماری‌هایی است که مادران باردار ممکن است به آنها دچار شوند و همچنین، درمان و مراقبت‌های که مادر باید در صورت بروز شدن این بیماری‌ها رعایت کند، ممکن است به نوع و شدت هر بیماری متفاوت باشد. مهم است که مادران باردار به درمان و مشاوره پزشک خود اعتماد کنند تا سلامت خود و نوزاد را حفظ کنند.

دیابت بارداری

دیابت بارداری (یا دیابت بارداری) یک شرایط خاص است که در دوران بارداری بروز می‌کند. در این بیماری، سطح قند خون در بارداری افزایش می‌یابد، و این ممکن است تأثیرات منفی بر روی سلامت مادر و نوزاد داشته باشد.

عمده علت دیابت بارداری، مقاومت بدن در برابر انسولین، که هورمونی است که استفاده از قندهای خون را تنظیم می‌کند، است. در دوران بارداری، بدن برای تامین نیازهای اضافی نوزاد در حال رشد، مقدار بیشتری از انسولین تولید می‌کند. اما در برخی از زنان، بدن قادر نیست به اندازه کافی انسولین تولید کند و نتیجه آن افزایش سطح قندهای خون است، که به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود.

دیابت بارداری اغلب بدون علائم آشنا می‌شود و معمولاً با تست شکر خون (تست گلوکزی) در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. در صورت تشخیص دیابت بارداری، به طور معمول مراقبت‌های خاصی از جمله تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و ممکن است مصرف انسولین یا داروهای دیگر به منظور کنترل سطح قندهای خون نیز توصیه شود.

اگر دیابت بارداری کنترل نشده بماند، ممکن است برای مادر و نوزاد عوارض جدی ایجاد شود. در موارد نادر، دیابت بارداری ممکن است به نسل‌بعدی نیز انتقال یابد.

مدیریت مراقبت‌های پزشکی، تغذیه سالم و رعایت دستورات پزشک در دوران بارداری مهم است تا اثرات دیابت بارداری بر روی سلامت مادر و نوزاد کاهش یابد. معمولاً پس از زایمان، سطح قندهای خون به طور معمول به حالت نرمال بازگشت پیدا می‌کند. با این حال، بارداری در گروه خطر برای بروز دیابت نوع 2 در آینده قرار می‌گیرد، لذا باید مراقبت‌های پسازایمانی و همچنین بازرسی های مرتب با پزشک را رعایت کند.

چگونه یک بارداری سالم داشته باشیم

برای داشتن یک بارداری سالم، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. مراجعه به پزشک: ارتباط منظم با پزشک خود و دریافت مراقبتهای پرستاری به موقع و دقیق قبل و در طول بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشک شما می‌تواند شما را در مورد تغذیه مناسب، تست‌های لازم، ویتامین‌ها و مکمل‌های مورد نیاز، و فعالیت بدنی مناسب راهنمایی کند.

2. تغذیه سالم: مصرف یک رژیم غذایی متوازن، شامل میوه‌ها، سبزیجات، محصولات غذایی با کمی چربی، غلات صحیح و منابع پروتئینی، می‌تواند به سلامت شما و نوزادتان کمک کند. همچنین، مصرف مکمل‌های آهن و اسید فولیک که توسط پزشک توصیه شده‌اند، می‌تواند مورد نیاز باشد.

3. ورزش مناسب: فعالیت بدنی منظم و ملایمی مانند پیاده‌روی، شنا یا یوگا می‌تواند سلامت شما و نوزادتان را تقویت و مشکلاتی مانند قرارگرفتن در حالت نقطه وزن بیش از حد و درد عضلانی و مفصلی را کاهش دهد. قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی، مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

4. مراقبت از روحیه و روان: بارداری می‌تواند با تغییرات هورمونی و فشار روحی زیاد همراه باشد. مراقبت از خود، استراحت کافی، مدیتیشن، تمرین تنفسی، یا در صورت نیاز مشاوره روانشناسی می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر روحی و روانی سالم بمانید.

5. اجتناب از مواد مخدر و الکل: مصرف مواد مخدر و الکل در طول بارداری می‌تواند خطرات جدی برای شما و نوزادتان به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که آنچه را که شما مصرف می‌کنید، نوزادتان نیز مصرف می‌کند.

6. اجتناب از عوامل مضر: اجتناب از دود سیگار، تماس با مواد شیمیایی ضار، مواد شوینده یا محصولات آرایشی حاوی مواد مضر می‌تواند به سلامت شما و نوزادتان کمک کند. همچنین، پیگیری واکسیناسیون‌های مناسب و اجتناب از ابتلا به عفونت‌ها نیز مهم است.

هرچند که بارداری هر زنی یک تجربه منحصربه‌فرد است و نیازها و شرایط هر زن ممکن است متفاوت باشد، اما رعایت مراقبت‌های پزشکی به همراه سبک زندگی سالم و نگهداری از خود به صورت کلی می‌تواند به دستیابی به یک بارداری سالم کمک کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا