متفرقه

اقدامات پیشگیرانه برای مبتلا نشدن به بیماریهای واگیر در دوران کرونا

در طول همه گیری کووید-19 فعلی، اقدامات پیشگیرانه روزانه مانند شستن مکرر دست ها و پوشیدن ماسک دو لایه ضروری است. علاوه بر این، برای سالم ماندن باید سیستم ایمنی بدن خود را نیز تقویت کنید. در اینجا هفت کاری که می توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود انجام دهید آورده شده است!

آفتاب گرفتن در صبح:

اولین کاری که می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید، آفتاب گرفتن منظم در صبح است. ثابت شده است که نور خورشید به بدن کمک می کند ویتامین D تولید کند که برای سلامتی شما ضروری است. با این حال، فواید نور خورشید به ویتامین D محدود نمی شود.

نور خورشید همچنین به سلول‌های T انرژی می‌دهد که نقش اصلی در ایمنی دارند. سطوح کم نور آبی در نور خورشید باعث می شود سلول های T سریعتر حرکت کنند.

خود سلول های T برای انجام کار خود، یعنی رسیدن به محل عفونت و تنظیم پاسخ، باید متحرک باشند. توصیه می شود هر روز صبح حوالی ساعت 10 صبح به مدت 10 تا 15 دقیقه آفتاب بگیرید.

غذاهای سالم و مغذی بخورید:

لطفا برای خودتان غذاهای سالم و مغذی تهیه کنید. مواد مغذی که از غذا دریافت می کنید، به ویژه غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و ادویه ها، برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند.

بیشتر غذاهای گیاهی دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند که به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کنند، مانند سیر و پیاز. علاوه بر سبزیجات، مطمئن شوید که غذاهای متنوعی را با سایر مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و غیره نیز مصرف کنید.

بهترین متخصص تغذیه تهران در پیشنهادات خود برای حفظ سلامتی و مقابله با ویروس کرونا، تأکید زیادی بر تنوع و تعادل میان غذاها دارند. آنها پیشنهاد می‌کنند که در رژیم غذایی‌تان به مواد غذایی با پروتئین‌های کافی، ویتامین‌ها، و مواد معدنی دقت کنید. مصرف مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، و محصولات کامل‌تر از غلات مانند برنج قهوه‌ای یا کینوا پیشنهاد می‌شود، زیرا این‌ها منابع عالی فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هستند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود که از مصرف مواد شیرین و چربی‌های اشباع‌شده کاهش دهید و به جای آن، از روغن‌های نباتی نظیر روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید. در نهایت، توصیه می‌شود که همواره دست‌ها را با آب و صابون شستشو دهید و از رعایت فاصله اجتماعی پیروی کنید تا خود را در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنید.

درباره بادام زمینی و کره بادام زمینی و کبد چرب باید بگوییم، بادام زمینی و کره بادام زمینی منابع عالیی از پروتئین، فیبر، و چربی‌های نیمه‌اشباع شده هستند که می‌توانند به بهبود سلامتی کلی بدن کمک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم بادام زمینی می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد، که این تأثیرات می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. همچنین، چربی‌های نیمه‌اشباع شده موجود در کره بادام زمینی می‌تواند در کنترل میزان چربی در خون کمک کند. با توجه به اینکه بالا بودن سطوح چربی در کبد می‌تواند به کبد چرب منجر شود و این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به شدت کرونا را افزایش دهد، استفاده متعادل از بادام زمینی و کره آن می‌تواند به کنترل چربی‌های کبد کمک کند و در نتیجه به پیشگیری از ابتلا به شدت کرونا کمک کند. با این حال، مصرف آن باید به میزان مناسب و در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل باشد.

به طور منظم تمرین کن:

فعال بودن با انجام یک تمرین منظم راهی قدرتمند برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما است. ورزش کردن به آنتی‌بادی‌ها و گلبول‌های سفید بدن شما کمک می‌کند تا سریع‌تر گردش کنند و شناسایی و ریشه‌کنی سریع‌تر ویروس‌ها را ممکن می‌سازد.

این روش خاص برای افزایش سیستم ایمنی بدن برای کاهش هورمون های استرس نیز مفید است که احتمال بیماری را کاهش می دهد. اثرات ورزش نیز به طور مستقیم به مبارزه با ویروس ها مرتبط است. برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا باید حداقل پنج روز در هفته ورزش کنید. توصیه می کنیم ورزش های سبک را به مدت 30-60 دقیقه انجام دهید.

کارهایی را انجام دهید که شما را خوشحال می کند:

چندین مطالعه نشان داده اند که شاد بودن می تواند از یک سیستم ایمنی قوی حمایت کند. این تأثیر خوبی بر سلامت کلی شما خواهد داشت و همچنین راه موثرتری برای مبارزه با عفونت یا بیماری ایجاد می کند. از این به بعد، بیایید کارهای بیشتری انجام دهیم که شما را خوشحال می کند. به سرگرمی‌های خود بازگردید، مدتی با کیفیت برای من وقت بگذارید یا نمایش‌های مورد علاقه‌تان را تماشا کنید.

با خیال راحت معاشرت کنید:

یکی از مشکلات در دوران همه‌گیری این است که روش‌های قدیمی اجتماعی شدن دیگر جواب نمی‌دهند. برگزاری جلسه ملاقات با افراد زیادی توصیه نمی شود زیرا خطر انتشار ویروس را افزایش می دهد. به همین دلیل است که باید فاصله گذاری اجتماعی را تمرین کنید.

می توانید این کار را با برقراری تماس های ویدیویی یا رویدادهای مجازی با دوستان و خانواده انجام دهید. هنوز بسیاری از کارهای دیگر وجود دارد که می توانید به صورت مجازی با عزیزان خود انجام دهید، مانند یوگا، کلاس های تمرینی، مشاوره، کلاس های آشپزی، جشن تولد و غیره.

استراحت کافی:

بدن شما در هنگام خواب بهبود می یابد و بازسازی می شود و خواب کافی برای پاسخ ایمنی سالم ضروری است. به طور خاص، خواب زمانی است که بدن شما سلول های ایمنی کلیدی مانند سیتوکین ها (نوعی پروتئین که می تواند با التهاب مبارزه کند)، سلول های T (نوعی گلبول سفید که پاسخ ایمنی را تنظیم می کند) و اینترلوکین 12 تولید و توزیع می کند. (یک سیتوکین پیش التهابی).

اگر به اندازه کافی نخوابید، سیستم ایمنی بدن شما بخشی از توانایی خود را برای دفاع از بدن در برابر مهاجمان مضر از دست خواهد داد. این باعث می شود که شما بیشتر بیمار شوید. در مقایسه با بزرگسالان سالم که مشکل خواب ندارند، بزرگسالان سالم مبتلا به بی خوابی حتی پس از تزریق واکسن بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند.

مطیع پروتکل های بهداشتی باشید:

آخرین راه برای افزایش ایمنی بدن این است که از پروتکل های بهداشتی پیروی کنید. خطر انتقال COVID-19 بدون اجرای 3M می تواند به 100٪ برسد. شستن مرتب دست‌ها خطر عفونت را تا 35 درصد، استفاده از ماسک جراحی خطر عفونت را تا 70 درصد کاهش می‌دهد و حفظ فاصله 1 متری خطر ابتلا به عفونت را تا 85 درصد کاهش می‌دهد.

علاوه بر اجرای پروتکل های بهداشتی، اگر مجبور نیستید از خانه بیرون نروید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا