متفرقه

چگونه رشد کسب وکار را اندازه گیری کنیم؟

چند فاکتور برای سنجش رشد کسب وکار وجود دارد. بسته به اهدافتان، ممکن است یک عامل را بر عامل دیگر ترجیح دهید، اما تجزیه و تحلیل آن ها در ارتباط با یکدیگر می تواند واضح ترین تصویر را از میزان مقیاس پذیری کسب وکارتان به شما بدهد.

  • درآمد: درآمد معیاری برای ایجاد رشد کسب و کار است. به هر حال، این مقدار پولی است که شرکت شما وارد می‌کند. رشد درآمد در طول زمان می‌تواند خوب باشد، زیرا به طور کلی به این معنی است که شما فروش بیشتری یا فروش با ارزش بیشتری کسب می‌کنید. با این حال، متعادل کردن درآمد با هزینه ها مهم است، زیرا بیشتر کردن اغلب به معنای هزینه بیشتر است.
  • سود: یک شاخص مهم تر از درآمد، سود است، که همان چیزی است که شرکت شما در طول یک دوره مشخص کسب کرده است. وقتی صحبت از سود می شود، نرخ رشد مثبت عالی است، اما همیشه تمام داستان را نمی گوید. اگر حاشیه سود شما سالم است، حتی یک سال سودآوری ثابت در طول سال ممکن است بد نباشد. اما برای کسب و کاره ای جدید، رشد سریع سودآوری باید یک نکته کلیدی باشد.
  • سهم بازار: سهم بازار نشان می دهد که کسب و کار شما در فضای خود در مقایسه با رقبا چقدر مسلط است. برای شرکت های جدیدی که وارد یک صنعت می شوند، رشد سریع سهم بازار یک نگرانی عمده است. بدون به دست آوردن جایگاه قابل توجهی در برابر رقبای خود، افزایش فروش برای افزایش درآمد دشوار خواهد بود.
  • کسب مشتری: یکی از بهترین راه ها برای افزایش سهم بازار، تمرکز بر تولید و حجم فروش است. با قرار دادن برند خود در مقابل مشتریان بالقوه و سپس تبدیل آن ها به یک فروشنده، می توانید سهم بازار و درآمد شرکت خود را همزمان افزایش دهید.
  • حفظ مشتری: به دست آوردن مشتریان جدید به شما کمک می کند تا سهم بازار را تنها در صورت حفظ آن مشتریان به دست آورید، بنابراین تمرکز بر حفظ مشتری و بهبود این معیار در طول زمان نیز برای نظارت بر رشد کسب و کار شما کلیدی است.
  • اندازه تیم: بزرگ کردن تیم هزینه قابل توجهی دارد، اما اندازه تیم شما نیز نشان می دهد که چقدر می توانید انجام دهید. متعادل کردن تیمی که بتواند نیازهای عملیاتی را با بودجه حقوق و دست مزد برآورده کند، یک چالش کلیدی برای هر کارآفرینی است، بنابراین نظارت بر رشد تیم شما در طول زمان بسیار مهم است.

نحوه محاسبه نرخ رشد کسب و کار

آیا می دانستید که یک فرمول ریاضی برای محاسبه رشد کسب و کار وجود دارد؟ بهترین از همه، نسبتاً ساده است! ابتدا معیاری مانند درآمد را انتخاب کنید. سپس، دو دوره را بررسی کنید: مقدار شروع و مقدار پایان. مقدار پایانی را بر مقدار شروع تقسیم کنید و ضریب را در 100 ضرب کنید. نتیجه نرخ رشد شما است. این فرمول را می توان به صورت زیر بیان کرد:

(مقدار پایانی/مقدار شروع) x 100% = نرخ رشد

به عنوان مثال، اگر درآمد سالانه شما در سال اول راه اندازی کسب وکار ۱۲۰ هزار دلار بود و تا سال دوم به ۵۰ هزار دلار رسیده است، فرمول شما به این شکل خواهد بود:

(50000/10000) x 100% = 500% نرخ رشد درآمد سالیانه

درک نرخ رشد هر یک از معیارهای معین می تواند به شما نشان دهد که کسب و کار شما در هر زمینه چگونه عمل می کند و مقایسه این نتایج در زمینه های مختلف می تواند زمینه بحرانی را در اختیار شما قرار دهد. اگر درآمد شما به طور قابل توجهی رشد کرده است اما سودآوری شما کاهش یافته است، به عنوان مثال، به این معنی است که هزینه های شما از درآمد شما بیشتر شده است و کسب و کار شما ممکن است در مسیر اشتباهی قرار گیرد.

سنجش مسئولانه به موفقیت بلندمدت منجر می شود

رشد برای هر کسب و کاری مهم است، اما مهم این است که در مورد چگونگی مقیاس دهی خود هوشمندانه عمل کنید. رشد بیش از حد سریع می تواند شما را با یک بار حقوق و دست مزد قابل توجه یا خواسته های مشتری که نمی توانید برآورده کنید، مواجه کند، در نتیجه شما را برای شکست در طولانی مدت آماده می کند. رشد فزاینده و تصمیم گیری های سنجیده در مورد چگونگی گسترش فعالیت ها و تیم، بهترین روش ها برای ایجاد کسب و کاری است که برای موفقیت در آینده مناسب است.

یک مثال از محاسبه رشد کسب و کار

رشد کسب وکار یکی از عناصر کلیدی برای ارزیابی موفقیت یک شرکت یا کسب وکار است. اندازه گیری رشد می‌تواند به شما کمک کند تا فهمیده شود که کسب وکار شما به چه سمتی پیش می‌رود و چه تغییراتی ممکن است نیاز داشته باشید.

برای کسب وکار تولید سرکه انگور، می‌توانیم روش‌های زیر را برای اندازه‌گیری رشد استفاده کنیم:

  1. فروش و درآمد: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اندازه‌گیری رشد، افزایش فروش و درآمد است. می‌توانید مقایسه فروش‌ها و درآمدهای ماهانه یا سالانه را در طول زمان انجام دهید.
  2. میزان تولید: اگر تولیدو روشهای ساخت سرکه انگور را افزایش می‌دهید، این نیز یک نشانه‌ی رشد است. می‌توانید تعداد واحدهای تولیدی یا حجم تولید را مقایسه کنید.
  3. میزان مشتریان جدید: تعداد مشتریان جدیدی که به کسب وکار شما می‌پیوندند نیز نشان‌دهنده رشد است.
  4. نرخ بازگشت سرمایه (ROI): اندازه‌گیری بازدهی سرمایه گذاری در کسب وکار نیز می‌تواند به شما کمک کند تا اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های خود را بررسی کنید.
  5. کارکنان: افزایش تعداد کارکنان و تیم‌های کاری نیز نشان‌دهنده رشد و گسترش کسب وکار است.
  6. بازار هدف: افزایش حضور در بازار‌های جدید یا گسترش فروش در بازارهای موجود نیز می‌تواند یک نشانه‌ی رشد باشد.
  7. نظرات و بازخوردهای مشتریان: بازخوردهای مشتریان نیز می‌تواند به شما اطلاعاتی در مورد موفقیت و رشد کسب وکار شما بدهد.

برای اندازه‌گیری رشد به صورت دقیق‌تر، می‌توانید از ابزارهای مدیریت کسب وکار، نرم‌افزارهای مدیریت مشتری (CRM)، و سیستم‌های گزارش‌دهی استفاده کنید. این ابزارها و سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات و داده‌های مرتبط با کسب وکار خود را به صورت موثر و دقیق اندازه‌گیری کنید.

فاکتور های اصلی رشد کسب و کار

  • برای رشد بیزنس خود، هدف‌گذاری کنید
  • برای رشد بیزنس، از بازایابی با درصد خروجی بالا استفاده کنید
  • بر ترندها و تغییرات بازار نظارت کنید
  • مهارت‌های فروش را تقویت کنید
  • بهترین شیوه‌ های رشد بیزنس را پیدا کنید
  • ضعف‌های مدیریتی خود را پیدا کنید
  • برای رشد کسب وکار خود، امتیاز مالی را نگهدارید

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا